sobota, 18 sierpnia 2012

Jak zapisać dziecko do przedszkola przez internet - krok po kroku.

Witajcie!

Tak jak wspomniałam w poprzednim poście, moja córka dostała się do przedszkola w Norwegii. I musicie przyznać, że w błyskawicznym tempie, zważywszy na fakt, że mamy połowę sierpnia a termin składania podań o przedszkole w Norwegii jest do końca marca. Odpowiedź o przyjęciu do przedszkola przyszła pocztą dzień po złożeniu podań przez internet!! Niemniej jednak, tutaj dzieci wpisywane są na listy oczekujących i dostają miejsca w przedszkolach w ramach priorytetu, czyli muszą spełniać odpowiednie kryteria. Np. dziecko w wieku 4-5 lat, które nie mówi po norwesku, a rodzice planują pobyt stały w Norwegii, a więc dziecko za 1-2 lata będzie uczęszczało do szkoły w Norwegii, będzie miało większy priorytet otrzymania miejsca w przedszkolu, niż np. dziecko urodzone w Norwegii mające 1 roczek. Jest w tym logika, gdyż w przypadku dziecka rocznego urodzonego w Norwegii, nie ma pośpiechu aby w przedszkolu otrzymało odpowiednie przygotowanie do szkoły, i oczywiście w sposób naturalny nauczy się języka.
Moja córcia była w takiej grupie priorytetu gdyż ma skończone 4 latka i planujemy pobyt stały w Norwegii, a córka nie mówi po norwesku. Taką notkę zamieścilismy też w "pustym miejscu" na formularzu. Warto tam w języku norweskim napisać, że dziecko nie mówi po norwesku a będzie za dwa lata uczęszczać do szkoły i dlatego zależy nam, żeby jak najszybciej się dostało do przedszkola. Warto też wspomnieć, że w Polsce dziecko chodziło do przedszkola (jeżeli tak właśnie było), oraz, że dla nas, rodziców, ważne jest aby dziecko miało stały kontakt z innymi dziećmi.
Tak jak obiecałam opiszę krok po kroku jak złożyć podanie o miejsce w przedszkolu na stronie komuny. Kroki będę opisywała na przykładzie komuny Oslo.

Krok 1 - Wchodzimy na stronę komuny.
Krok 2 - Wybieramy zakładkę BARNEHAGER I OSLO z pierwszej kategorii "Barn og Unge".
Krok 3 - Przechodzimy w zakładkę SØKNADSSKJEMA PÅ NETT lub od razu wchodzimy SKJEMAPORTAL.
Krok 4 - Klikamy w zakładkę Søknad om barnehageplass og bytte av barnehage.
Krok 5 - Wybieramy swoją dzielnicę BYDEL (w przypadku gminy Oslo mamy 15 dzielnic do wyboru) i system przekierowywuje nas prosto na formularz.

Pojawia się nam taki właśnie formularz elektroniczny. Po lewej stronie znajdują się kolejne kroki formularza, po kolei zajmiemy się opisywaniem każdego z nich:


Kroki w formularzu:

Krok 1. Velkommen - czyli notka wstępna tu nic nie wypełniamy klikamy DALEJ (NESTE).
Krok 2. Underskrift - WAŻNE!! aby wysłać podanie przez internet musisz posiadać kody Altinn z administracji podatkowej. Altinn jest portalem, który przetwarza informacje o osobach dostarczone przez Urząd Krajowego Rejestru. Wszyscy zarejestrowani w Norwegii (posiadający numer personalny) otrzymują kody do Altinn listem z Urzędu Podatkowego. Jeżeli takich kodów nie posiadasz - możesz je zamówić korzystając z linku z tej strony (ale musisz czekać na nie aż zostaną wysłane do Ciebie pocztą). Jeśli posiadsz kody klikasz w miejsce Logg inn hos altinn. System poprosi Cię o numer personalny i o wpisanie kodów.  


Krok 3. Valg av barnehage - tutaj pojawia się lista przedszkoli w Twojej dzielnicy. Możesz zaznaczyć maksymalnie 5 placówek. Wybierasz przyciskiem VELG - klikasz w przedszkola w takiej kolejności nr 1 - to, na którym najbardziej Ci zależy, nr. 5 - to, na którym zależy Ci najmniej. Przy przedszkolach określone są opcje procentowo lub godzinowo. Oznacza to, że np. jeżeli wybierzesz opcję 24.0 timer per uke to Twoje dziecko będzie uczęszczało w niepełnym wymiarze tygodniowym (nie godzinowym). Czyli gdy wybierzesz np. 32 godz. w tygodniu a przedszkole jest czynne od 8 do 17 to Twoje dziecko nie jest zapisane na 6 godzin dziennie od poniedziałku do piątku ale na 3 dni w tygodniu od 8 do 17. Niemniej jednak godziny i dni można zmieniać. My zaznaczyliśmy we wszystkich opcjach 60% a przyznali nam 100%.



Krok 4 i 5. Uzupełniamy podstawowe informacje o dziecku i o rodzicach (imię, nazwisko, telefon, numery personalne).
Krok 6. Søknad om plassering i gruppe - tu zaznaczamy Gruppe 4. UWAGA!! W przypadku gdy dziecko posiada w przedszkolu rodzeństwo lub w wyjątkowych sytuacjach (włącznie z trudną sytuacją spowodowaną chorobą dziecka lub opiekuna - należy dokładnie przeczytać i zaznaczyć odpowiednią grupę).



Krok 7. Andre opplysninger - Czyli dodatkowe informacje - właśnie na tej stronie formularza w specjalnie przeznaczonym miejscu warto umieścić dodatkową informację, dlaczego zależy nam na otrzymaniu miejsca w przedszkola najszybciej jak to możliwe. Jeżeli jesteście w takiej sytuacji jak ja, czyli Wasza pociecha ma ukończone 4 latka i planujecie stały pobyt, warto o tym napisać, że z tego powodu, że dziecko będzie w niedalekiej przyszłości uczęszczało do szkoły w Norwegii, zależy nam aby miało możliwość dzięki pobytowi w przedszkolu wśród dzieci, nauczyć się języka norweskiego. Informację tę najlepiej oczywiście napisać w języku norweskim. (W razie czego służę pomocą :)


Krok 8 i 9. To już czysta formalność - wystarczy zerknąć na podsumowanie naszego formularza i jeśli wszystko się zgadza - nacisnąć przycisk wyślij :)

Mam nadzieję, że mój wpis okaże się pomocny :) A Wam życzę tak maksymalnie krótkiego oczekiwania na miejsce w przedszkolu jak mój. Nasz pierwszy dzień w przedszkolu wyznaczono nam za tydzień od otrzymania informacji o przyznanym miejscu :) Niedługo więc czeka nas TEN wielki dzień!! Na pewno dowiem się więcej i przekażę Wam kolejną dawkę informacji.










14 komentarzy:

  1. Hej, pozwoliłam sobie tutaj napisać, gdyż moje dziecko dostało się do przedszkola, przyszło ostatnio potwierdzenie, ale mam pewien problem nie wiem co dalej, jak to wygląda dalej? Czy muszę gdzieś pójść? Coś zrobić?
    Pozdrawiam i mam nadzieję liczę na jakąś małą podpowiedź.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Super!Gratuluje :) na potwierdzeniu powinno pisac od kiedy dziecko dostalo miejsce i po prostu tego dnia pojsc do przedszkola:)My mielismy tydzien adaptacyjny czyli rodzice zostaja z dzieckiem i na poczatku przychodzi sie 3-4 godziny dziennie. A i w potwierdzeniu powinna byc czesc do odeslania ze zgadzasz sie trzeba jak najszybciej odeslac zeby miejsce nie przepadlo. Pozdrawiam i zycze powodzenia :)

      Usuń
  2. Dziękuję za odpowiedź. Dokładnie tak było, potwierdziłam już miejsce dla swojego dziecka. A teraz zastanawia mnie kwestia jeszcze jak to jest z opłatą za przedszkole czy np. mam czekać na giro z przedszkola czy jakoś inaczej się to odbywa?
    A czy jeszcze zostaliście jakoś zawiadomieni co potrzebuje dziecko do przedszkola albo jak dowiedzieliście się o tygodniu adaptacyjnym?
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Giro przyjdzie poczta z komuny. A na biezaco w przedszkolu beda mowic co potrzeba. Na pewno musisz przygotowac plaszcz i spodnie na deszcz,gumiaczki i bluzki,spodnie,skarpetki na zmiane wszystko podpisane (w jednym z postow pisalam jak;)) a tydzien adaptacyjny wszedzie jest z tym inaczej powiedza Wam pierwszego dnia o ktorej przyjsc nastepnego dnia i w zaleznosci jak bedzie czulo sie dziecko czy maja rodzice zostac czy nie. Nasza corcia czwartego dnia zostala juz sama. Powodzenia :)

      Usuń
  3. Witam,czy moglabys mi pomuc napisac prozbe o przyjecie do przedszkola po norwesku.Mamy dwojke dzieci syn 11 letni uczeszca do norweskiej szkoly 3 rok i corka wlasnie skonczyla 2 latka.maz pracuje a ja siedze w domu chce poslac corke do przedszkola od stycznia 2014 jezeli bedzie miejsce musze podjac prace bardzo slabo znam jezyk,ucze sie go sama malutkimi kroczkami.dziekuje za szybka odpowiedz i pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  4. Czy w Norwegi tak jak w Polsce matki samotnie wychowujące dzieci,mają również pierwszeństwo w przyjęciu dziecka od przedszkola??

    OdpowiedzUsuń
  5. Hej;) od kiedy można zapisywać dzieci do przedszkola? Moja mała ma 3 msce i chce ja posłać od sierpnia 2015...czy powinnam już szukać miejsca dla mojej pociechy?

    OdpowiedzUsuń
  6. Witam,mam prośbe nie znam języka norweskiego ani angielskiego muj naźyczony mieszka i pracuje w norwegi juz 3lata sam ucy sie norweskiego ale tez niewiele muwi. Przyjechałam teraz do niego i planujemy zostać tu na stałe mamy curke w wieku 4lat i spodziewam sie drugiego dziecka. Chcialabym jednak puscic ja do szkoly ale nieznam jezyka i nieumiem wypełnić tego wniosku. Noemam jeszcze z curka numeru perso dopiero w maju idziemy na policje ale czytałam źe potrzebne są jakieś kodyuj naźyczony ma numer perso ale nie ma źadnych koduw mogłabym prosić o pomoc wzamuwieniu ich i w puźniejszej pomocy z zapisaniem do przeczkola??? Z góry DZIĘKUJĘ

    OdpowiedzUsuń
  7. Witam, mam pytanie. Córka ma rok w przyszłym roku chce wyjechać z córką do Norwegii . Jestem matką samotnie wychowujaca . Zastanawiam się czy jest szansa ze przyjmą tam moja córkę do przedszkola zanim znajdę prace nie wiem czy nie porywam się z Motyka na słońce proszę o poradę

    OdpowiedzUsuń
  8. Zgłoszenie wysłałam 6 czerwca i do tej pory nie dostałam odpowiedzi. Jak długo bede czekać na odpowiedz ? Dziecko zapisałam od lutego 2017 r

    OdpowiedzUsuń
  9. Witam Mamuśki - mam pytanie�� Moje Maleństwo chodzi do przedszkola do którego dojeżdżamy 20 km z powodu braku miejsca w naszym mieście od sierpnia mam zamiar je przenieść. Na stronie komuny Miałam cztery pozycje do zaznaczenia : 1.Ny plass
    2.Endring av oppholdstid
    3.Overflytting innen kommunen
    4.Oppsigelse av plass. Zaznaczyłam 3 i z obecnego przedszkola odpisali mi ze dostali formularz o przeniesie mojej córki ale należy pamiętać ze obecne przedszkole musi zostać zakończone elektroniczne. Wiec wypełniłam nowy formularz z numerem 4 ( ale dziwie sie ze nie odpisali mi z przedszkola do którego córka ma uczęszczać tylko z obecnego) czy ktoś sie może orientuje czy dobrze wszystko zrobiłam czy może muszę jeszcze cos zrobić ? Dziękuje za Pomoc i Pozdrawiam ��

    OdpowiedzUsuń